Sæsonklar: Værd at vide for klubledere og trænere
Med en ny sæson ventende lige om hjørnet, er der en række ting, man som enten klubledelse eller træner bør være opmærksom på.
Nedenfor giver vi jer et overblik over en række af dem samt yderligere info og tips og tricks fordelt i en række kategorier.
Spillere, trænere og kampe
Både spilletilladelse og fodboldpas skal være i orden for at en spiller er spilleberettiget og kan vælges på holdkortet i en klub.
Spilletilladelser
Spilletilladelser handler i bund og grund om, hvorvidt spillerens eventuelle skifte fra en anden klub er på plads (hvis ingen tidligere klub dannes automatisk et spillercertifikat på spilleren i den klub, hvor han/hun er meldt ind).
Der findes grundlæggende tre typer spilletilladelser, hvoraf klubben skal have enten den eller den anden type for at spilleren kan spille kampe (vælges på holdkort).
- Spillercertifikat: Bruges ved klubskifter mellem danske klubber. Indhentes af den klub, der modtager en ny spiller, hos spillerens tidligere klub - via KlubOffice.
- Supplerende spilletilladelse: Bruges når der IKKE er tale om klubskifter - i situationer, spilleren skal spille for en anden klub, end der, hvor hans/hendes spillercertifikat befinder sig.
- Spillercertfikat fra udlandet og for ikke-danske statsborgere: Skal indhentes via DBU, hvis spillerne skifter fra en udenlandsk klub eller ikke er dansk-statsborger.
Læs evt. mere om spilletilladelser her.
Fodboldpas
Fodboldpasset relaterer sig til GPDR - altså personoplysningloven.
En spiller (eller forældrene) skal selv via spilleren DBU-profil acceptere vilkår og betingelser for opbevaring og visning af data, herunder om spilleren må vises på et holdkort.
Er der styr på både spilletilladelse og fodboldpas?
I KlubOffice kan klubben se, om den mangler spillercertifikater på nogle spillere via boksen "Dataoverblik" på forsiden.
Hvis ikke, kan træneren kan se det ved, at spilleren ikke kan vælges på holdkort.
Dispensationer kan søges til brug af for gamle spillere på et givent hold.
Hvor mange dispensationsspillere må vi bruge?
Der gælder følgende regler for, hvor mange dispensationsspillere man må benytte:
- 3:3 og 5:5: 1 dispensationsspiller
- 8:8: 2 dispensationsspillere
- 11:11: 3 dispensationsspillere
Tallene omfatter både spillere der IKKE skal søges dispensation til:
- Kvartalsspillere - dvs. spillere født i det sidste kvartal (oktober-november) året før aldersgruppen - som altid kan spille med holdet uagtet om klubben har et alderssvarende hold til dem.
- Øvrige for gamle spillere, der spiller med fordi klubben ikke har et alderssvarende hold.
- Spillere der genbruges på et lavere rangerede hold end han/hun sidst spillede på
Og spillere der SKAL søges ekstraordinær dispensation til:
- Ekstraordinære dispensationsspillere = alle for gamle spillere inkl. klassetrinsspillere, der ikke er omfattet af ovennævnte
OBS! Alle dispensationsspillere (også dem, der ikke skal søges dispensation til) skal markeres med et D på holdkortet.
Søg dispensationer
Dispensationer søges via dette link: SØG DISPENSATION
Alle dispensationsansøgninger behandles individuelt og fortroligt.
Læs de fulde dispensationsregler i turneringsreglementet.
På Fyn skal sættes holdkort til alle kampe og stævner fra de mindste til og med senior.
Derfor er det vigtigt, at trænerne har adgang/rettigheder til at lave holdkort.
Det har de, hvis de har klubhvervet holdkortindberettere.
Tip: Læg dem på stamholdet (hvis I benytter dem) eller turneringsholdet som holdkontakter. Derved får de automatisk hvervet og vil samtidig fremgå under holdets kontaktpersoner på DBU's app og på www.dbfyn.dk. Der gøres i KlubOffice via menuen Turneringer og hold > Hold > Stamhold / Turneringshold.
OBS! Husk at give nye trænere info om, at de skal lave holdkort, og hvordan de gør det - også børnetrænere.
På Fyn afvikles børnestævner med enkeltvis tilmelding. Det betyder, at der løbende gennem sæsonen skal tilmeldes børnehold. Derfor kan det være en fordel at give børnetrænerne mulighed for at gøre det selv.
Det kræver blot at der oprettes en brugergruppe i KlubOffice, som trænerne placeres i.
Se mere her: Lad børnetrænere selv stå for holdtilmelding
Hver uge sendes alderstilpassede DBU Træningsprogrammer direkte til trænerens DBU Fodboldapp. Det kan være en stor hjælp i trænerens hverdag, og det kræver kun, at de er tilknyttet et hold i klubbens KlubOffice.
Se mere her: Sådan får trænere DBU træningsprogrammer direkte på mobilen
Uddannelse af trænere er et vigtigt redskab i at skabe gode trænings og fodboldmiljøer og til at fastholde trænerne.
Vi udbyder løbende en række kurser, hvor I kan tilmelde jeres trænere og trænerne selv kan.
I kan også booke kurser til afholdelse i jeres egen klub for jeres og evt. omegnens trænere.
Tilsvarende kan der være andre klubber, der afholder kurser, hvor jeres trænere også kan deltage.
- Læs om DBU's træneruddannelser her: UEFA Træneruddannelser
- Bestil klubkursus via KlubOffice i menuen Uddannelse > Bestil klubkurus.
- Søg efter tilgængelige kurser her: Find dit kursus
De fleste kampe kan flyttes via KlubOffice, hvor der kan sendes ønsker til modstanderen.
For kampe i Herre Fynsserien - Serie 3 skal dog indsendes en ansøgning af hensyn til dommerpåsætning via en formular.
Se mere her.
Det er lovpligtigt for alle foreninger at indhente børneattester på alle trænere, instruktører, holdledere og andre voksne, der færdes fast i klubben og har eller har mulighed for at opnå direkte kontakt med børn og unge under 15 år. Det spiller ingen rolle, om funktionen er lønnet eller frivillig. Det gælder på det tidspunkt man indgår en samarbejdsaftale (formel eller uformel) med dem. En del klubber vælger dog at indhente på alle i et fast interval - f.eks. hvert 2. år.
Tip: Når I skal søge børneattester skal I bruge CPR-numre på de personer, I skal indhente på. Via KlubOffice kan I indhente dem nemt og opbevare dem sikkert. Derfra kan I let trække dem ud og overføre dem til politiets systemer. Sådan gør I:
- Giv en eller flere personer i klubben klubhvervet CPR-ansvarlig. Kun de personer kan indhente og se CPR-numre (som automatisk fosvinder efter et år). Det gørres via menuen Personer > Andre personer > Klubhverv.
- Fra trænerlisten og personoversigten i KlubOffice kan den CPR-ansvarlige markere de trænere, der skal indhentes CPR-nummer på. I toppen er en knap, hvor der kan anmodes om CPR-nummer (hold musen over knappen for at se hvilken). Personen modtager nu en mail om det, og kan indtaste sit CPR-nummer via MitDBU til brug for klubben.
- CPR-numrene kan nu eksporteres fra KlubOffice (ligeledes via en knap på træneroversigten og personoversigten), så de kan indtastet i politiets system til indhentning af børneattest: Bestil børneattest | | Politi
Læs flere detaljer om børneattester her: Børneattester
Dommere
En dommers kontaktoplysninger kan findes via holdkortet - og derfor kun af de personer, der har rettighed til at sætte holdkort.
- Søg kampen frem via DBU's app eller via MitBDU - og klik ind på den.
- Klik ind på holdkortet
- Klik på knappen Kontakt
DBU Fyn påsætter dommere til nogle rækker, mens klubberne selv skal påsætte dommere i andre rækker.
Se listen her: Hvem sørger for dommer?
(Se også "Påsæt egne dommere/kampledere via KlubOffice" nedenfor).
Når I skal påsætte jeres egne dommere/kampledere til "døm-selv-kampe", kan I med fordel gøre det via KlubOffice.
Så sker det altid gøres ud fra et opdateret kampprogram, og det gør det let for jer at holde overblikket.
- Gå i menuen Turneringer og Hold > Kampprogram.
- Ving af i "Vis kun døm-selv-kamp" og tryk søg.
- Klik på "Påsæt lokaldommer" for at påsætte en dommer/kampleder
Tip 1: I kan med fordel oprette emailskabeloner, så der automatisk gives besked til dommere/kampledere, når de påsættes:
- Opret først emailskabeloner for beskeder, der skal gå ud til dommeren/kamplederen når han/hun påsættes eller fjernes fra en kamp. Det gøres i menuen Klubben > Kommunikation > Emailskabeloner. Tryk på knappen med et blankt stykke papir (øverst) og find og opret hver af de to skabelontyper.
- Aktiver dem via menuen Klubben > Klubinfo. Vælg højrefanen "Indstillinger" og scroll ned og find boksen "Automatisk besked ved 'Døm selv' kampe"
Tip 2: Tilbyd evt. dommertjansen til unge som et alternativ til fritidsjob.
Det er en stor hjælp for klubben, hvis man har et hold af egne kampledere, der kan dømme "døm-selv-kampene".
Læs mere om mulighederne her: Kamplederkurser
Dommervagten er beregnet for dommere til akutte afbud - sygdom m.m. - samt til klubber, hvis kampe aflyses med kort varsel.
Dommervagten er åben lørdag og søndag fra kl. 07.30-09.30 på tlf. 6335 7754.
OBS! Dommervagten kan ikke kontaktes via SMS.
KlubOffice
Hvem der har adgang til klubbens KlubOffice, og hvad de kan tilgå, styres via brugere - IKKE via klubhverv.
- Brugergrupper: Bruges til at styre, hvad en gruppe af brugere har adgang til
- Brugere: De enkelte personer, der har adgang til KlubOffice
Se hvilke brugergrupper I har og hvem, der kan tilgå jeres KlubOffice via menuen Personer > KlubOffice-brugere.
KlubOffice GO er skabt med et klart mål: At gøre det administrative arbejde hurtigere og mere tilgængeligt for klubberne. Brugerne får adgang til de mest anvendte funktioner direkte fra mobilen, hvilket betyder, at de ikke længere behøver at være bundet til computeren for at håndtere hurtige men vigtige opgaver.
I den nuværende - og første version - af KlubOffice GO kan alle med KlubOffice-brugerrettigheder klare følgende indkomne anmodninger direkte i DBU's app:
- Kampflytninger
- Indmeldelser
- Udmeldelser
- Spillercertifikater
- Supplerende spilletilladelser
- Træningskampe
- Klubhverv
- Holdhverv
Du finder KlubOffice GO i din DBU app via "burgermenuen" (de tre streger) og dernæst menuen "Klub".
Der flyver et hav af informationer rundt i fodboldens systemer, når kampe flyttes, spillercertifikater skal indhentes, tilbud og events skal præsenteres osv. osv. Men hvem modtager egentligt hvad fra os, når vi sender til klubberne?
Det overblik giver vi her, hvor man også kan se, hvordan man opdaterer klubbens kontaktpersoner .
Begrebet "hold" bruges i forskellige sammenhænge i vores systemer.
Vi forsøger her, at forklare det nærmere:
- Stamhold: I KlubOffice kan oprettes stamhold. Stamhold kan beskrives som en form for container med oplysningner omkring en given trup/gruppe spillere. Det kan være oplysninger om trænere, spillere, spillertøj, træingstider og tilmeldte turneringer (kaldet turneringshold). Det er oplysninger, der vil gå igen i KampKlar og på holdets side på klubbens hjemmeside, hvis man benytter vores hjemmesidesystem kaldet KlubCMS.
Der kan sagtens være flere turneringshold knyttet til et stamhold - f.eks. både et turneringshold for den ordinære turnering og et for pokalturneringen. Eller flere børnestævner, hvis det er et børnehold. - Turneringshold: Det er oplysninger om lige præcis den tilmelding, der er koblet til en bestemt turnering. F.eks. kan et turneringshold være en tilmelding til U13 A.
- KampKlar-hold: I de fleste klubber er et KampKlar-hold og et stamhold ét og samme hold. Det gælder, hvis klubben har indstillet, at der ikke kan oprettes nye hold fra KampKlar. I så fald kan trænere i KampKlar kun arbejde (videre) med de hold, som klubben har defineret som stamhold, som som træneren er koblet på som holdkontakt. Det har den fordel, at det altid vil være de samme oplysninger omkring holdet, som klubbens ledelse ser i KlubOffice, og som trænerne ser i KampKlar. Det skaber sammenhæng.
Mange klubber bruger automatisk kontingentopkrævning til deres medlemmer.
Men, vidste du, at I også kan få KlubOffice til automatisk at opkræve jeres sponsorer?
Der trækkes naturligvis ikke penge direkte fra sponsorernes betalingskort, men der udsendes automatisk en faktura til dem.
"Genbrug" sponsorerne på klubbens hjemmeside
De sponsorer I opretter i KlubOffice, kan I naturligvis også lægge direkte ind på jeres hjemmeside, hvis I bruger KlubCMS. Så skal I ikke vedligeholde jeres sponsorer to steder.
Læs mere her: DBU Klubservice og/eller se webinar om det her: DBU Klubservice
Fællesspisninger, fester, ture...og alt muligt andet, der kræver tilmelding og evt. betaling kan oprettes i KlubOffice.
Medlemmer (og evt. andre) kan tilmelde via et link eller DBU's Fodboldapp og betale ved tilmeldingen. I får automatisk det fulde overblik over tilmeldte og betalinger i KlubOffice.
Se mere her.
Vi arbejder også på, tilmelding og betaling kan ske direkte via KampKlar. Nærmere info følger.
Det er vigtigt at sikre, at det automatiske kontingentsystem i KlubOffice er sat korrekt op til den nye sæson (såfremt man benytter det naturligvis).
Det er vigtigt at kigge på, om der er overensstemmelse mellem kontingentkørslerne og de afdelinger, der er koblet på dem. Det kan især være vigtigt efter sommerpausen, hvor aldersklasserne skifter (U10 bliver til U11 osv.).
Det er også vigtigt at få justeret sin kontingentsatser til, hvis de er ændret siden sidste kontingentkørsel.
Tjek også om alle medlemmer ligger på en afdeling (eller stamhold, hvis I opkræver på baggrund af disse) og er i en debitorgruppe.
Se mere på denne tjekliste: DBU Klubservice
VÆR DOG OBS PÅ at punktet "Oprykning af spillere" ikke nødvendigvis er den korrekte/bedste måde at gøre det på. Det gælder især, hvis I har jeres afdelinger opdelt, så der er én pr. årgang. I det tilfælde er det bedre blot at omdøbe afdelingen fra f.eks. "Årgang 2011 (U14)" til "Årgang 2010 (U15)" og så tilpasse kontingentsats og efterfølgende selve kontingentkørslen.
Har I bruge for hjælpe eller vejledning, så kontakt:
Jacob Schade Skov
jask@dbufyn.dk, 63115997
Det kan I ret hurtigt få overblik over via KlubOffice.
I menuen Klubben > Klubbens data > Sundhedstjek kan I trin for trin få ryddet op i og få struktur på jeres data.
Tjek efterfølgende også modulet Data overblik" på KlubOffice-forsiden.
KampKlar
For at du kan tilføje holdets kampe til KampKlar-holdet, skal der være et eller flere turneringshold (tilmeldinger) tilknyttet til KampKlar-holdet.
Det kan ske på to måder:
- Ved holdtilmeldingen i KlubOffice i første step
- Ved at tilgå KampKlar via MitDBU (i toppen af www.dbufyn.dk) og tilføje turneringsholdet via KampKlar-menuen "Kampe og turneringer".
Se mere her: DBU Klubservice
Hvis I på holdet har brug for at få tilmeldinger på kamp- og stævneaktiviteter, inden de bliver frigivet af DBU Fyn (inden kampprogram ligger klar), kan man lægge aktiviteter sammen i KampKlar.
Således kan man manuelt oprette et stævne som en aktivitet, hvor spillere og forældre tilmelder sig - og når kampprogrammet for stævnet så ligger klar, kan man kopiere tilmeldinger, opgaver mv. over på stævnet.
Se hvordan her: DBU Klubservice
Hvis der er et holdsamarbejde mellem to eller flere klubber, skal der oprettes en samarbejdsrelation for at man kan arbejde med spillere på tværs af de deltagene klubber i KampKlar.
Det kan ske på to måder:
- Hvis der er et samarbejdshold tilmeldt en turnering- eller stævne - og dette turneringshold er koblet til stamholdet/KampKlar-holdet.
Det kan ske i forbindelse med selv holdtilmelding eller ved efterfølgende at tilføj turneringsholdet til stamholdet/kampklarholdet. - Man kan oprette et samarbejde via KlubOffice, som kobles på stamholdet i den modsatte klub. Det giver mulighed for at tilføje spillere fra alle klubber til stamholdet/kampklar-holdet - også i de perioder, hvor der ikke er et samarbejds-turneringshold koblet til holdet.
Eksempel: Klub A og B har et samarbejde, og der skal arbejdes med udgangspunkt i et KampKlar-hold oprettet i klub A.
1. Klub B skal i KlubOffice oprette et samarbejde med klub A, hvor de giver lov til, at Klub A kan tilføje spillere, fra de afdelinger eller hold, de vælger ved oprettelse af samarbejdet.
Det gør de via menuen Klubben > Klubinfo, hvor de vælger højrefanen "Samarbejde" og trykker på knappen "Tilføj samarbejde".
2. Derefter skal Klub A klikke sig ind på stamholdet i KlubOffice og via højrefanen "Samarbejde" aktivere samarbejdet oprettet af Klub B.
3. På KampKlar-holdet kan nu søges spillere frem fra Klub B, som kan tilføjes til holdets spillertrup.
Spillerne forbliver i deres moderklub, og deres spillercertifikat flyttes heller ikke.
Forældre kan oprettes som kontaktpersoner for deres børn og derved via deres egen DBU-profil flekse mellem børnenes KampKlar - uden konstant at skulle logge ud og ind igen.
Se hvordan her: Kontaktperson
Et godt tip er at I som bestyrelse vælger, at alle hold i klubben SKAL arbejde i/med KampKlar.
Det giver sammenhæng i data og overblik for både klubledelse, trænere og forældre.
Så er det nemlig samme spillerlister, trænerkontaker, kampprogrammer og meget mere, der arbejdes ud fra.
Det giver med andre ord en række synergieffekter, der styrker hverdag på det enkelte hold og i klubben generelt.
For hjælp til at komme i gang, kontakt:
Jacob Schade Skov
jask@dbufyn.dk, 63115997
KlubCMS: Klubbens hjemmeside
Det kan være en god ide at tjekke om der oplysninger, der fremgår på klubbens hjemmeside er korrekte i forhold til den nye sæson.
Tjek følgende (med udgangspunk i at klubben bruger DBU's KlubCMS):
- Holdsider
Vær især OBS efter sommerferier, hvor årgangene ændrer sig (U10 bliver til U11 osv.). Det kan kræve en opdatering af holdsiderne. Ofte vil det dog være tilstrækkeligt blot at opdatere navnet på selve holdsiden fra f.eks. "U10 Drenge" til "U11 Drenge". Det vil afhænge af, hvordan klubbens hjemmeside er bygget op og hvilke koblinger der er lavet til KlubOffice.
Er der kommet nye hold til, eller er nogen lukket? - Kontingentsatser
Tjek både evt. tekstsider, der fortæller om kontingenterne og selve indmeldelsesdelen/-modulet - Kontaktpersoner
Er det de rigtige personer, der fremgår som bestyrelse, som kontakter på de enkelte hold osv. - Øvrige sider
Er der sider med forældet indhold? Slet, justér og ryd op. - Hjemmesidens generelle udtryk
Vidner siden om en aktiv og velfungerende klub, eller trænger den til et boost?
For hjælp kontakt:
Jacob Schade Skov,
jask@dbufyn.dk, 63115997
Øvrigt
Regler om video og billeder kan være svære at navigere i, ikke mindst for frivillige og fodboldtrænere med meget andet på taktikbrættet.
Få de vigtigste pointer, regler – og konkret hjælp til at imødekomme dem her.