Når børnene hopper i fodboldstøvlerne igen efter sommerferien, vil der være et nyt sæt af regler til deres fodboldkampe. Man kunne fristes til at tro, at det ville betyde, at børnene nu skal til at sætte sig ind i noget kompliceret, men det er ikke tilfældet. De nye regler er nemlig lavet med udgangspunkt i, at det skal være så let for børnene at spille som muligt.

Vi arrangerer kampe med fokus på børnenes udvikling og lyst til at spille fodbold. De voksne skal i fællesskab sikre, at alle børn har en god oplevelse. Jesper Jacobsen, Teamleder DBU Børnefodbold

Nye regler – men hvorfor?

Ændringen i reglerne i børnefodbold udspringer fra to grunde.

  1. For det første ønsker man i lokalunionerne helt lavpraktisk at ensarte spillereglerne på tværs af landet, så alle børn spiller efter de samme regler.
  2. Den anden grund skal findes i DBU’s Børnesyn – her har der været en plan og et ønske om at revidere reglerne og kampmiljøet i overensstemmelse med DBU’s Børnesyn, som blev vedtaget sammen med DBU’s Børnestrategi.

Det betyder helt praktisk, at det nye regelsæt ikke kun inkluderer de lavpraktiske spilleregler, men indeholder også råd til kamplederen, regler for kampafvikling og for voksenadfærd samt nogle adfærdsregulerende regler.

- Vores formål i DBU Børnefodbold med ændringerne har stået helt klart. Vi har med de nye spilleregler gjort vores bedste for at sikre trygge, gode og udviklende kampmiljøer til gavn for børnene, siger teamlederen for DBU Børnefodbold Jesper Jacobsen , og forsætter:

- Vi arrangerer kampe med fokus på børnenes udvikling og lyst til at spille fodbold. De voksne skal i fællesskab sikre, at alle børn har en god oplevelse.

De største ændringer

- Den største ændring må siges, at vi endelig har fået kampmiljøet og voksenadfærden med i regelsættet, siger Jesper Jacobsen fra DBU Børnefodbold.

De nye regler i børnefodbold indeholder punkterne:

Nye Regler I Børnefodbold (1)

Læs om udvalgte ændringer her 

I spillets regler er der nogle ændringer – i nogle dele af landet har man prøvet at spille med nogle af reglerne i noget tid, mens det er helt nyt for andre.

Udvidet afstandsregel / Presfri zone+
  • Regel: Når der skal tages målspark, skal modstanderholdet trække sig tilbage over midterlinjen. (Pkt. 4 | §1)
  • Hvorfor: Ved at modspillerne trækker sig tilbage får spilleren ro til at sætte spillet i gang. Spilleren får dermed også mulighed for at spille, drible eller sparke alt efter hvad, der føles rigtigt. Det er også vigtigt at holde for øje, at spilleren godt må sætte spillet i gang inden modstanderholdet har trukket sig tilbage. Det har været testet flere steder, og tilbagemeldingerne herfra har været, at spillet har fået et bedre flow.  
Advarsler og udvisninger anvendes ikke+
  • Regel: Der anvendes ikke gule og røde kort i børnefodbold. Til gengæld kan kamplederen anvise en træner om at give en bestemt spiller en pause på 5 minutter, hvis spillerens opførsel er upassende og herefter indsætte en anden spiller. (Pkt. 4 | §12)

    Hvis kamplederen oplever adfærd fra spillere eller trænere, som åbenlyst strider mod spillets ånd eller almindelig sund fornuft, så kan kamplederen tildele eksempelvis frispark til modstanderne – og evt. straffespark ved gentagne tilfælde. (Pkt. 4 | §18)
  • Hvorfor: Ifølge DBU’s børnesyn har man fokus på barnets interesse og udvikling. Det kommer ikke børnene og deres spil til gavn, når fokus er på, om der skal dømmes gult eller rødt kort – børnene skal have mulighed for at udfolde sig i spillet, og skal ikke straffes for små forseelser. Hvis en spiller udnytter, at kortene er fjernet, går det ud over de andre børn, og derfor har kamplederen mulighed for at regulere kampen efter egen sund fornuft.
Igangsætning af spillet+
  • Regel: Spillet sættes i gang fra midten af banen, og spilleren beslutter selv om der skal dribles eller sparkes i alle retninger. Når der skal laves målspark eller indkast vælger spilleren også selv retning, og om der skal dribles eller sparkes i 3v3 og 5v5. Ved målspark skal man huske ovenstående regel ”Udvidet afstandsregel / Presfri zone”. (Pkt. 4 | §8)
  • Hvorfor: Børnene skal have bedst muligt plads til at udfolde sig. Ved at indføre denne regel får de mulighed for at prøve nye løsninger, til at begå fejl og til at lære og udvikle sig i spillet.
Indkast / indspark / inddribling+
  • Regel: I 3v3 og 5v5 er det nu den enkelte spiller vælger, om det skal være indkast, -spark eller -dribling. Bolden skal bare nå at ligge stille inden. (Pkt. 4 | §15)
  • Hvorfor: Det er ikke vigtigt, om de gør det ene eller det andet. Indkastet forstyrrer flowet i spillet for de mindste. Indkastet er en del af fodboldloven, og det skal derfor læres på et tidspunkt. Derfor er der mulighed for at vælge det fra for de mindste, og ikke for de ældste børn.
Hjørnespark+
  • Regel: I 3v3 spiller man ikke med hjørnespark, hvis bolden ryger ud bag mållinjen, så igangsættes spillet med et retningsfrist begyndelsesspark af holdet, som har mållinjen, hvor bolden er røget ud.

    I 5v5 vælger spilleren selv, om der skal laves en inddribling eller et spark fra et punkt på mållinjen mellem sidelinjen og målfeltet. Bolden skal bare nå at ligge stille. 

    I 8v8 tages hjørnesparket som et spark fra et punkt på mållinjen mellem sidelinjen og målfeltet, hvor bolden ligger stille. (Pkt. 4 | §17)
  • Hvorfor: På et tidspunkt skal børnene lære at tage hjørnespark, da det er en del af fodboldloven, men det er ikke afgørende for deres trivsel og udvikling, at de kan tage et hjørnespark. Derfor kan børnene begynde at øve sig på det, inden det indgår i reglerne for de ældste børn.
Forældrefri zone+
  • Regel: Spillerne og trænerne skal have deres egen ”forældrefri zone”, hvor det kun er holdene, der må være. (Pkt. 2 ”Under kampen”)
  • Hvorfor: Træneren er spillernes hjælper. Det er vigtigt for træneren og spillerne at have et roligt rum, hvor træneren kan hjælpe sine spillere, hjælpe med løsninger og gode råd uden forstyrrelser. For spilleren kan det blive uoverskueligt, hvis der kommer for mange input.
Sund fornuft og i spillets ånd+
  • Regel: Hvis kamplederen oplever adfærd, det være sig fra spillere eller trænere, som åbenlyst strider mod spillets ånd eller almindelig sund fornuft, så kan kamplederen gå i rette med dette ved at tildele f.eks. frispark til modstanderne – og evt. straffespark ved gentagne tilfælde. Og må i sidste, men nærmest utænkelige tilfælde, helt afbryde kampen. (Pkt. 4 | §18)
  • Hvorfor: I børnefodbolden er spilleren være i centrum. Det er derfor vigtigt, at kamplederen holder fokus på spillets ånd og ikke de regler om advarsler og udvisninger, som man kender fra ungdoms- og voksenfodbold. Med de nye spilleregler i børnefodbold, som udover spillereglerne i høj grad indbefatter værdibaserede retningslinjer om bl.a. kampmiljø og voksenadfærd, er man i gang med en kulturændring. Ved at tilbyde børnene gode kampmiljøer og god voksenadfærd, er håbet, at man kommer helt væk fra de episoder, hvor det bliver nødvendigt at gribe ind som kampleder. Vi udbyder også kamplederkurser, som vi anbefaler klubberne at gøre brug af.

Hvor kan man finde de nye spilleregler? 

  • De nye spilleregler kan i sin fulde form downloades som pdf her. 

Hvem gælder de nye spilleregler for? 

  • De nye regler gælder i U6-U12 i kampene 3v3, 5v5 og 8v8.